FinnBuild messut ovat joka toinen vuosi järjestettävä rakennusalan päämessutapahtuma Suomessa.
Olen käynyt messuilla säännöllisesti viimeiset noin kuusitoista vuotta, joten jonkinlaista perspektiiviä tapahtumnaan on.
Tällä kertaa simääni pisti se seikka, että messut olivat varsin vilkkaat ja näytteelleasettajia oli runsaasti. Mahdollisesti se johtui rakennusalan tämänhetkisestä tilasta, minka takia markkinointiin on täytynyt panostaa. Yleisenä trendinä messujen suhteen viime vuosina on ollut, että lähes kaikki messutapahtumat ovat olleet enemmän tai vähemmän hiipumaan päin, mutta FinnBuild tuntui olevan säännön vahvistava poikkeus. Toinen merkillepantava seikka oli useiden kiinalaisten rakennusosa- ja -materiaalivalmistajien esillä olo. Olisiko Kiinankin rakentaminen hiipunut sen verran, että valmistajat etsivät uusia markkinoita muualta. Messujen yhteydessä oli myös esityksiä kahdella lavalla, ja lisäksi erilaisia oheistapahtumia, mm Suomen Aurinkoenergiayhdistyksen maksullinen aurinkoseminaari.
Yhdessä messujen esityksessä Trähus Oy:n toimitusjohtaja Thomas Noreila markkinoi uutta termia, eli ”rakennushoivaa”, joka oli hänen käännöksensä Ruosin ”husvård”-sanalle. Sanalla hän tarkoitti erityisesti vanhojen talojen ylläpitoa perinteisin rakennusmenetelmin ja -materiaalein. Hän valitteli sitä, kuinka vähän Suomessa on vanhoja – yli 100-vuotiaita – taloja.